De fiscale aspecten van laadpalen: van installatie tot gebruik
Nieuwe omzendbrief op komst die 'terugbetaling thuisladen' vereenvoudigt!
Geen elektrische wagens zonder laadstations. Daarom voorziet de federale overheid tal van fiscale voordelen om de aangroei van het aantal laadstations te stimuleren, zowel voor particulieren als voor ondernemingen. Want een laadstation kan door een particulier bij hem thuis geïnstalleerd worden, maar evengoed door de werkgever/vennootschap bij de werknemer/bedrijfsleider thuis of op de ondernemingssite. Ook publieke laadpalen zijn een optie.
In het seminarie bekijken we geval per geval welk type van de hierboven opgesomde laadpalen recht geeft op welk fiscaal voordeel. Tevens onderzoeken we de voorwaarden waaronder deze voordelen kunnen genoten worden.
In het seminarie komen enkel aspecten i.v.m. directe belastingen (personenbelasting, vennootschapsbelasting) aan bod. We focussen zowel op het standpunt van degene die de laadpaal installeert als van degene die de laadpaal gebruikt en dus de elektriciteit verbruikt.
Komen aan bod:
- De in de personenbelasting van toepassing zijnde belastingvermindering voor laadpalen, de aftrek van de installatiekosten van de laadpaal als beroepskosten en de vraag of alle kosten die verbonden zijn aan de installatie van een laadpaal dezelfde kostenaftrek genieten. Want de installatie van meerdere laadstations op een ondernemingsparking kan de plaatsing van een hoogspanningscabine noodzakelijk maken. Wat met de kosten verbonden aan de plaatsing van deze cabine?
- Hoe ziet het fiscale regime van de getankte elektriciteit eruit? Verschilt dit naargelang de elektrische wagen beroepsmatig dan wel voor privé-doeleinden wordt gebruikt? Als de laadpaal door de werkgever/vennootschap bij de werknemer/bedrijfsleider thuis geïnstalleerd wordt, kan er dan in hoofde van die werknemer/bedrijfsleider een voordeel van alle aard ontstaan? En wanneer gaat het om kosten eigen aan de werkgever/vennootschap?
In afwachting van de komst van technologische toepassingen die het mogelijk maken om het exacte verbruik bij laadbeurten te meten heeft de minister van Financiën laten weten dat er een nieuwe omzendbrief op komst is. Zo zal er tijdens de overgangsfase gebruik mogen worden gemaakt van een specifiek CREG-tarief voor de berekening van het bedrag van de terugbetaling van laadbeurten thuis.
- Wat is het fiscaal regime als het tanken "gratis" is? Wat als de onderneming er een kost voor aanrekent? Ook het fiscaal regime van toepassing op publiek toegankelijke laadpalen komt aan bod. Zijn de CREG-tarieven in dit geval van toepassing?
- In welke gevallen kan er een beroep gedaan worden op de investeringsaftrek? Wat als de laadpaal geïnstalleerd is op de ondernemingssite (of werkgeverssite)? Wat wordt er in deze context verstaan onder het begrip "ondernemingssite"?
- Maakt het fiscaal een verschil of enkel personeel van de onderneming aan de paal kan tanken of ook mensen van buiten de onderneming dat kunnen (bijvoorbeeld bezoekers, klanten)?
24/170 B - BRUSSEL | 05/12/2024 van 14.00 tot 16.00 uur | 8357
24/170 B - BRUSSEL | 05/12/2024 van 14.00 tot 16.00 uur In winkelkar:24/170 B - BRUSSEL | 05/12/2024 van 14.00 tot 16.00 uur
24/170 R - REAL TIME | 05/12/2024 van 14.00 tot 16.00 uur | 8359
24/170 R - REAL TIME | 05/12/2024 van 14.00 tot 16.00 uur In winkelkar:24/170 R - REAL TIME | 05/12/2024 van 14.00 tot 16.00 uur
24/170 O - ON DEMAND | Beschikbaar vanaf 09/12/2024 | 8361
24/170 O - ON DEMAND | Beschikbaar vanaf 09/12/2024 In winkelkar:24/170 O - ON DEMAND | Beschikbaar vanaf 09/12/2024
Het seminarie duurt 2 uur.
U heeft de keuze tussen:
- het seminarie FYSIEK volgen op locatie in BRUSSEL, of
- het seminarie volgen via LIVESTREAMING (real time), of
- het seminarie UITGESTELD bekijken (on demand).
Iedere deelnemer ontvangt na het beantwoorden van de aanwezigheidsvragen en de afsluitende toets, zowel bij een seminarie op locatie, een real time- als een on-demand-seminarie, een attest erkend door de volgende instituten:
- het ITAA (categorie A);
- het I.B.R.;
- het BIV;
- de Vlaamse Balies;
- de Nationale Kamer van Notarissen.
Brussel - Odisee
Stormstraat 2
1000 Brussel
België
Bereikbaarheid: De campus is heel gemakkelijk te bereiken: te voet of met de fiets, met het openbaar vervoer, of met de auto.
Het station Brussel-Centraal ligt op wandelafstand van de campus. Om vanuit Brussel-Centraal tot aan de campus te geraken, volg je vanuit de grote hal van het station de Keizerinnenlaan. De vierde straat links is de Stormstraat.
De campus is vlot bereikbaar vanop de kleine ring rond Brussel.
Parking: de deelnemers aan de seminaries en de causerieën (met uitzondering van de Grondige Snelcursussen) ontvangen een gratis parkingticket dat enkel geldig is voor de volgende parkings:
- Parking Grote Markt, Grasmarkt 104, Brussel (inrit rechtover het Centraal Station)
- Parking Munt, Muntplein 25, Brussel
- Parking Schildknaap, Schildknaapstraat 15-17, Brussel
Real time
Een realtimeseminarie wordt op een vooraf bepaalde dag en op een vaststaand tijdstip gegeven. Je kan rechtstreeks en interactief deelnemen.
On demand
Een on-demand-seminarie is een opname van een seminarie. De deelnemer kan deze opname bekijken op een door hem/haar zelfgekozen tijdstip.